Wendy’s Art & Ink werkt met een aanbetaling (standaard 50 euro per afspraak).

Dit heb ik als vaste regel gehanteerd, omdat ik heb gemerkt dat velen het daarvoor makkelijker vonden vlak van tevoren af te melden en de hele middag hierdoor beschikbaar kwam. Er zijn vaak nog 10 anderen die óók wel wilden, maar zo kort dag niks meer konden regelen.

Met als resultaat dat ik mijn tijd verdeed aan het voor mij uit staren of het omgooien van de planning zodat ik niet 3 uren hoefde te wachten.

Ook ben ik ondernemer en werk ik niet in loondienst. Ik kan de weggegooide uren dus niet ‘inhalen’. Geen klant = voor mij geen brood op de plank, zo simpel is het. Moet ik een afspraak inhalen, dan offer ik hiermee een nieuwe werkdag op.

Het werken met de aanbetaling verloopt naar mijn mening hartstikke prima! De uitvallers die er nu zijn, komen vaak door ziekte in de knoei en hier kun je niks aan doen.

MAAR…

Een aanbetaling is bedoeld als reservering van je afspraak. Je dient dit eigenlijk zo snel mogelijk te bevestigen.

In de facturen staat een standaard betaaltermijn van 14 dagen en ik vind dit ook schappelijk als je over een maand, anderhalf je afspraak hebt staan. (Maar denk eraan dit z.s.m. te voldoen als je korter dan 14 dagen je afspraak hebt staan!)

Ik vind het iets minder als ik zonder tegenbericht de dag vóór de afspraak nog niks heb ontvangen en ik zal je uitleggen waarom…

1. Dan heeft een aanbetaling ook weinig zin..
2. De aanbetaling dient als reservering. Je hebt mijn tijd daarmee gereserveerd.
3. Stel je betaalt niet en komt wel op de afspraak. Ik kan vaak niet ter plekke de administratie inzien, dus weet ik niet of ik het bedrag moet verrekenen of dat je hem nog volledig moet voldoen.
4. Als aanvulling op 3, misschien kom je niet eens opdragen.. En daar zit ik dan..

Ik neem aan dat als je een afspraak maakt, waar dan ook, dat het echt je intentie is dat je dat graag wilt. Als ik een afspraak maak bij de kapper doe ik dat omdat het van mijzelf moet. Ik wil daar graag heen. En ik reserveer hiervoor.

Mijn verzoek aan jullie..

Betaal de aanbetaling op tijd en zo ver mogelijk van tevoren als jou dat lukt. Mocht er onverhoopt iets anders moeten worden afgesproken is dat vaak geen probleem als je dit maar even aangeeft.

Hoor ik niks, weet ik niks..

Ik weet hiermee dan zeker dat je komt en plan ik niemand anders in. Houd hier ook rekening met de tijd die jouw bank nodig heeft om de boel te verwerken.

Betaal je via iDeal, dan ontvang ik hier direct een melding van. Al is het nog niet verwerkt door jouw of mijn bank.

Ik zal vanaf maart strenger op toezien. Geen aanbetaling in de week voor je afspraak = GEEN afspraak.